موسیقی درمانی .ورزش درمانی.رقص درمانی.گل و رایحه درمانی..طب سوزنی .اب و غذادرمانی.رنگ درمانی.لمس درمانی. . سنگ درمانی .

 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ۳:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/٢٤
 
نقش تغذیه در بیماری و سلامتی:

در تغذیه سالم و طبیعی از مواد مغذی گیاهی استفاده می‌شود و دارای اثرات وفوائد زیر می‌باشد.

۱- عمل پاکسازی: سموم ومواد زائدی که به علت تغذیه نا مناسب در طی سالیان دربافت های بدن انباشته شده است با اصلاح تغذیه در بدن مصرف می‌شود ومازاد آن از بدن خارج می‌گردد.

۲- دسترسی به انرژی حیاتی: هر ماده غذایی دارای نوعی انرژی حیاتی لازم و ضروری برای حیات انسان است که در اثر حرارت دادن و سرخ کردن ویا هر نوع تغییر و تحول این انرژی می‌سوزد ومواد سمی و تفاله برجا می‌ماند.

۳- افزایش مقاومت طبیعی بدن: رعایت تغذیه سالم و طبیعی موجب افزایش مقاومت طبیعی بدن می‌گردد واز بروز بیماریها وکسالتها پیشگیری میکند و به علاوه به امر درمان نیز کمک می‌کند.

۴- کاهش تولید مواد زائد: میزان تولید مواد زائد از سوخت و ساز مواد گیاهی و غذای سالم به مراتب از مواد حیوانی کمتر است در نتیجه به اندامهای دفعی خون چون کبد و کلیه‌ها فشار کمتری وارد می‌شود وفرآیند متابولیسم (سوخت وساز) بهتر صورت می‌گیرد و از انباشته شدن مواد زائد در بافت‌ها پیشگیری می‌شود.

۵ -سهولت عمل هضم و گوارش: در ترکیب گیاهان به میزان معین فیبر وجود دارد که عمل هضم و گوارش را آسان می‌کند.

۶- مهار نمودن علت بیماری: تغذیه مناسب و طبیعی غالباً علت بیماری را مهار می‌کند ولی داروها معمولاً علل بیماریها ناشی از سو تغذیه را از بین نمی‌برند.

۷ – انجماد وحرارت: مواد غذایی  غالباً در فریزر نگهداری می شود بخش دیگری از انرژی کاهش یافته و تغییر و تحولات نامناسب دیگری در غذاها ایجاد می‌شود.

۸ – روش پرورش جانوران: برای پرورش دامها و طیور معمولاً از هورمون‌ها و گاه غذاهای غیر طبیعی استفاده می‌شود که برای انسان زیان آور است اگر چه برای پرورش گیاهان نیز از کودها شیمیایی و هورمون‌ها استفاده می‌شود ولی گیاهان نسبت به جانوران توانایی بیشتری در دفع مواد زائد دارا می‌باشند.

۹ – جلوگیری از بروز بیماریها: از آنجایی که اغلب گیاهخواران از منابع حیوانی یا غذاهای حیوانی استفاده نمی‌کنند و نیز با توجه به این که کلسترول یکی از انواع چربی‌هایی است که فقط در منابع حیوانی وجود دارد لذا می‌توان نتیجه گرفت که سطح کلسترول خون گیاهخواران پایین بوده و  این امر می‌تواند سبب جلوگیری از بیماریهایی همچون فشار خون، انسداد عروق، سکته‌ قلبی شود و همچنین رعایت رژیم گیاهخواری می‌تواند سبب جلوگیری از چاقی، وچربی خون شود و پیامدهای ناشی ازان از جمله انواع سرطان‌ها (۲۰% کمتر) شود و به علت بالا بودن میزان فیبرهای غذایی از یبوست و بروز سرطان روده جلوگیری می‌کند.

فیبرهای غذایی چه هستند؟ درمورد فیبرهای غذایی صحبت شد شاید بهتر باشد که کمی بیشتر در مورد فیبرهای غذایی بدانیم فیبرهای غذایی همان رشته های سلولز با الیاف سخت و غیر قابل جذب است که به طور کلی در تمام میوه‌جات وسبزیجات وجود دارد وجود این الیاف سفت و هضم نشدنی در بدن و لابه‌لای  غذاهای خورده شده باعث شده که کاملاً به هم نچسبند و بین ذرات غذایی موجود در روده فاصله ایجاد کند در نتیجه شیره‌های هاضمه براحتی می‌توانند لابه‌لای ذرات غذا نفوذ کند و آنها را به خوبی هضم نمایند کمبود فیبر در بدن باعث بدی هضم غذا و یبوست و پیدا شدن مقادیرزیادی سم غذایی در روده‌ها می‌شود هر انسان روزانه ۴۰% گرم فیبر نیاز دارد تا سلامت و جوانی سلولها را تضمین کند. تمامی دانشمندان تغذیه بر این باورند که غذای بد، غذایی است که دارای چربی زیاد و فیبر کم باشد البته باید توجه داشته باشید در سبزیجات پخته فیبر نخواهید یافت و جز تفاله‌چیزی مصرف نمی‌کنید.


 
comment نظرات ()
 
 



 

 نویسندگان همکار 
فرزانه (ربابه)دریاباری

 

 امکانات جانبی